14. elokuuta 2018

Ranska osa 3 - Roadtrip

Kun kaikki kisat olivat kisattu, jatkoimme matkaa etelään päin Aix-les-Bains -järven rannalle. Yövyimme siellä yhden yön leirintäalueella, ja huomasi heti että lämpötila oli yöllä paljon lämpimämpi mitä vuoristossa yöpyessämme.

järvi järvi luontopolku luontopolku joki vuoria liitovarjot

Olin kuullut parilta suunnistusseuralaiseltani, että lähistöllä on toinenkin järvi, jonka rannassa on erittäin kaunis Annecy -kaupunki. Niinpä seuraavana päivänä matkattiinkin minun ilokseni kyseiseen kaupunkiin. Aikaa siellä ei kuitenkaan ollut kuin tunti, mutta siinä ehti tehdä pikakierroksen läpi vanhan kaupungin ja napata muutamia kuvia. Siellä oli kyllä aivan paahtavan kuuma, joten tunti oli mielestäni juuri sopiva aika. Jatkoimme siitä järven rantaa kunnes löysimme sopivan leirintäalueen, joka ei ollut täynnä. Huomasi kyllä, että Ranskassa on myös kesälomat meneillään ja paljon karavaanareita ja muita leireilijöitä liikkellä.

annecytie annecykello annecy annecy annecy annecy annecy annecy annecy vuoret annecyjärvi
Annecysta jatkoimme seuraavalle leirintäalueelle Les Marchesiin. Siellä ei oikeastaan ollut kauheasti mitään ihmeellistä: todella kuuma ja pieni lampi johon varmaan koko kaupunki oli saapunut uimaan. Yön jälkeen keskiviikkona suuntasimme eräälle vesiputoukselle. Meidän piti vaeltaa pieni luontopolku sinne ja perillä pettymykseksemme putouksesta lorotti vain ihan vähän vettä. Illemmalla ajoimme vielä johonkin elf -puistoon. Aluksi paikka tuntui tosi pieneltä ja ajattelin, että tuskin se meille aikuisille kovin erikoinen tai hauska on, vaikka mekin jouduimme maksamaan siitä jopa aika kalliin hinnan, mutta lopulta viihdyinkin siellä yllättävän hyvin, hahah.

kasvijavuoria maalaiskylä silta putous elfpark
Keskiviikko -ja torstaiyöksi ajettiin Grenoblen lähistöllä oleville vuorille. Päätettiin olla Le sappey-en-chartreuse -kylässä kaksi yötä, sillä siellä oli paljon viileämpi mitä alhaalla Grenoblessa. Sieltä sai turisti-infosta paikallisten kiintorastien suunnistuskarttoja, joten päätimme käydä torstaina juoksemassa suunnistusradan läpi. Illemmalla lähdimme vielä autolla katsomaan erästä linnoitusta. Linnoitus oli ylhäällä mäen päällä, ja sieltä näki koko Grenoble -kaupungin.

kirkko2 teltta ylhäällä
ylhäälläkuva
Tuollaisen kielekkeen päällä linnoitus oli
ylhäällä ylhäällä ylhäällä ylhäällä
Perjantai olikin viimeinen päivä lomareissuamme. Menimme lasten iloksi erääseen pienoisjunaratapuistoon, jossa kuluikin pari tuntia päivästä. Siitä jatkoimme vielä toiseen pieneen keskiaikaiseen kylään: saman tyyppiseen jossa olimme ihan matkan ekoinakin päivinä olleet. Viimeiseksi yöksi yritimme löytää leirintäalueen mahdollisimman läheltä Lyonia, ettei sitten lauantaina pitäisi ihan kamalan aikaisin lähteä ajamaan kohti Lyonin päärautatieasemaa.
junarata junarata junarata kylä kylä kylä kirkkokylä kirkko kirkko kylä kylä